Boekrecensie: Dit alles zal ik je geven – Dolores Redondo

Stel je voor, je komt plots in een compleet andere omgeving terecht. Je partner is verongelukt en blijkt een vooraanstaande markies te zijn in zijn geboortestreek, waar jij niets van afwist. Compleet van streek reis je af naar zijn geboortestreek, waar hij verongelukt is. Deze streek blijkt de Ribeira Sacra in Galicië te zijn, waar de psychologische thriller Dit alles zal ik je geven van Dolores Redondo zich afspeelt.

Het boek: een thriller in Galicië

Het boek is een flinke pil van bijna 600 pagina’s, waarin je met hoofdpersoon Daniel afreist naar het voor hem onbekende Galicië waar zijn man verongelukt is. Maar is het wel een ongeluk? Deze vraag houdt Daniel bezig, maar niet alleen hem. Ook voormalig inspecteur Nogueira vraagt zich dit af. Nogueira haalt Manuel over in Galicië te blijven en de raadselachtige dood van zijn man te onderzoeken.

Door zijn onderzoek komt Daniel steeds meer te weten over zijn overleden man, dingen die hij misschien niet eens had willen weten. Daniel’s man Alvaró blijkt namelijk aan het hoofd te staan van een vooraanstaande adellijke familie. Een familie met veel invloed, bijvoorbeeld op de kerk, en een familie met een roerige geschiedenis waarin de oude markies (Alvaro’s vader) en zijn drie zonen een hoofdrol spelen. Eén zoon was al onder verdachte omstandigheden gestorven aan een overdosis, de tweede zoon is nu ook overleden en zoon nummer drie is labiel en wordt door zijn strenge moeder genegeerd. Waarom?

In het boek wordt je meegenomen bij de voortdurende twijfels van Manuel; was het nou een ongeluk of moord? En wat heeft de verdachte dood van Alvaro’s broer ermee te maken? Beetje bij beetje worden de familiegeheimen onthuld. Steeds meer, vaak vuile, informatie uit het verleden wordt zichtbaar. Niet alle informatie is even prettig voor Manuel. Hij zit midden in het rouwproces om het overlijden van zijn man en krijgt daarbij vervolgens via zijn onderzoek de ene emotionele klap na de andere. Is dit onderzoek het allemaal waard? En wat levert het onderzoek op, is Alvaró nu vermoord of toch gewoon verongelukt?

Persoonlijk moest ik bij het lezen van het boek er even inkomen, maar gedurende het boek werd ik steeds meer geboeid. Tijdens het lezen nam de spanning toe en met ieder stukje informatie trok de mist die over de familiegeschiedenis lag een stukje op om richting het einde steeds meer helderheid te geven. De spanning neemt toe. Wat is er gebeurd en krijgen Manuel en Nogueira hun antwoord?

Dolores Redondo - Dit alles zal ik je geven (boek)

De rol van Galicië in het boek

Wat is er mooier dan een spannend boek in een mooie streek? De beelden die zich in je hoofd vormen bij het lezen van een boek. Natuurlijk, dit verhaal had zich ook in andere gebieden dan Galicië kunnen afspelen. Lees het boek dus vooral als het verhaal je aanstaat. En geniet er extra van als je Galicië kent.

Het verhaal speelt zich af in een niet exact beschreven plaats in de Ribeira Sacra. Tijdens het lezen ervaar je dit ruige wijngebied. Je leest hoe moeilijk begaanbaar de steile heuvels zijn en hoe men er op authentieke wijze soms via touwen en kabels druiven moet plukken. Ook wordt er mooi beschreven hoe het oogsten in zijn werk gaat en de kabelverdeling van oudsher doorgegeven werd; iedere ouder gaf een deel van de wijnkavel aan zijn kinderen, waardoor er steeds kleinere kavels ontstonden.
Erg mooi beschreven zijn de mijmeringen van hoofdpersoon Manuel op een boottocht over de Rio Miño bij Belesar, waar de bodega van de markiezen is. Onder het watervlak bevinden zich enkele dorpen die ondergelopen zijn toen er enkele stuwmeren gecreëerd zijn. Een wonderlijk gevoel, in een gondel over oude dorpjes varen. De oevers van de rivier Miño schijnen ook in werkelijkheid heel mooi te zijn, en het is volstrekt voorstelbaar dat de boottocht van Manuel in het boek ook in het echt fantastisch zou zijn.

Nog een leuk stukje over Galicië dat hier ter sprake komt is het ‘feísmo’, de kunst om dingen lelijk te maken. Een nieuw begrip voor mij dat ik via dit boek leerde kennen en me enthousiasmeerde meteen een blogpost over feísmo, de Galicische architectuur.

Tot slot, hoe was de streek Galicië voor de buitenstaande Manuel?
Natuurlijk, het regende wel eens. Naarmate het tijd, en het boek, verstreek kon de hoofdpersoon steeds beter de regen voorspellen. Een stralende lucht betekent niet dat het droog blijft en een wolkendek niet dat het gaat regenen. Raakt ook Manuel betoverd door Galicië? Een van zijn nieuwe vrienden merkt in het boek op: “Je komt hier niet meer weg. Het gaat in je bloed zitten, dat is wat deze streek met je doet, het zal jou ook overkomen en dan kom je niet meer weg”.

Weten of Manuel ook in Galicië blijft wonen en of hij antwoord op zijn vragen krijgt?
Lees het boek. Zowel ebook als gedrukt boek is te koop via bol.com.

Ps. er zijn nog meer boeken geschreven die zich in Galicië afspelen. Vind hier mijn recensies